Veel ziekenhuizen willen hun assortiment gezonder en duurzamer maken met producten die goed zijn voor mens en milieu. Maar hoe vind je die? En welke producten zijn geschikt voor jouw doelgroep? Voor een antwoord op die vraag organiseert Bidfood samen met de Alliantie Voeding in de Zorg de ‘Foodyard Testdagen’; een soort meet & greet met veelbelovende producten.
In Foodyard Amsterdam pitchen acht ondernemers hun duurzame en gezonde (binnen de schijf van 5) producten voor inkopers en facilitair managers in de zorg. Het publiek luistert aandachtig, kijkt naar de bereidingen, maakt aantekeningen en laat zich het aanbod eens goed smaken. Van de vegetarische bitterballen van Ajuma tot de crunchy paddo-bites van Mushroom. En van de Soja Yoghurt van De Nieuwe Melkboer tot het Keffir Water van Bald Brewer; elke smaakmaker biedt een duurzaam alternatief voor bijvoorbeeld vlees en zuivel.
‘Leuk en leerzaam’
Onder de aanwezigen op deze testdag is ook Gé van Schaik, teamleider restaurant en banqueting van UMC Utrecht. Hij is zeer te spreken over de lupinebonen van Lekker Lupine. “Die voldoen prima als eiwitrijke maaltijdcomponent in onze saladebar”, zegt hij. “En ook het ‘buikspek’ van shiitake paddenstoelen vind ik een hele interessante keuze. Dit heeft echt de structuur van vlees. Verder vind ik de plantaardige Soja Yoghurt echt te gek; die ga ik sowieso aanbieden in onze yoghurt-bar, als alternatief voor zuivel.” Volgens Gé loopt men in de zorg allemaal tegen “dezelfde uitdagingen” aan, waaronder de eiwittransitie. “Dan is het leuk én leerzaam om tijdens een proeverij geïnspireerd te worden door het aanbod. Om te kijken wat er allemaal is en in hoeverre dit een aanvulling kan zijn op jouw assortiment. Ik ben hier met een aantal collega’s, waaronder onze chef en collega die verantwoordelijk is voor patiënten-voeding. Voor ons allemaal is dit een nuttig teamuitje, waarbij we met elkaar kunnen sparren over het aanbod.”
Krachten bundelen
Ook voor Bidfood zijn de testdagen interessant. Sommige artikelen zijn namelijk nog niet in het assortiment opgenomen. Mocht er genoeg belangstelling zijn, dan gebeurt dit alsnog. Volgens Iris de Koning, projectcoördinator van de Alliantie Voeding in de Zorg, worden zo “alle krachten gebundeld”, om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. “We krijgen veel vragen over plantaardig koken”, zegt ze. “Men wil graag verduurzamen, maar weet vaak niet hoe. Dan helpt het als je de mensen letterlijk en figuurlijk laat proeven van het aanbod. Én laat zien op welke diverse manieren je een product kunt toepassen, als tussendoortje, maaltijdcomponent of meer. Veel producten zijn van start-ups die hun hele ziel en zaligheid leggen in het product, maar moeite hebben om afnemers te bereiken. Hier komen alle partijen samen; producent, leverancier en afnemers. Daar wordt iedereen beter van!”
Uit Served 2 2025.