De tante die alles weet

De tante die alles weet

Door: Ingeborg Prins

Geplaatst op: 18 november 2021

Leestijd: 2 minuten

Zet Tante Co tussen de bewoners van een zorginstelling en je weet precies wat hun wensen zijn. Van het favoriete toetje tot hun lievelingsmuziek; Tante Co vraagt én krijgt antwoord. In specialistisch verpleeghuis Thebe Elisabeth is de tante een graag geziene gast.

Tante Co vraagt de bewoners van Thebe Elisabeth naar hun mening over het eten, activiteiten, muziek en meer. “Dagelijks lopen er veel mensen door de gang tussen onze hal en het restaurant”, zegt managementassistent Cindy van de Velde. “Die komen dan langs Tante Co, een digitale zuil met touchscreen. Op haar scherm staan meerkeuzevragen, stuk voor stuk heel visueel in beeld gebracht. De bewoners hoeven enkel maar op de antwoorden te drukken. Die krijgen we wekelijks gerapporteerd door de organisatie van Tante Co, die namens ons ook de vragen in de zuil zet.”


Tante Co vraagt de bewoners van Thebe Elisabeth naar hun mening over het eten, activiteiten, muziek en meer. Wist u dat… gemiddeld 76% van de bewoners aangeeft meer inspraak te ervaren via Tante Co!


Vragen en spelletjes
Na de mini-enquête kunnen de bewoners een spelletje spelen: van boter-kaas-en-eieren tot rekensommen die het brein trainen. Cindy: “Voor veel bewoners zijn die een extra drive om mee te doen. Áls ze die al nodig hebben, want iedereen is nieuwsgierig naar onze vragen. Tante Co geeft ze het gevoel dat hun mening ertoe doet. En voor ons is dit ideaal om heel direct naar hun voorkeuren te vragen, zonder de medewerkers extra werkzaamheden te geven.” Nog niet zo lang geleden vroeg Tante Co welk onderdeel de bewoners misten bij hun ontbijt. Dit bleek hagelslag te zijn. Cindy: “Dat voegen we dan toe aan het ontbijt. Zo zien de bewoners dat Tante Co echt invloed heeft.”

Toegankelijk en direct
Rogier Croes lanceerde Tante Co eind 2019, als kwaliteitsmeting 3.0. Hij ontwikkelde het in samenwerking met zorginstelling Cordaan. “We hebben eerst goed naar de bewoners geluisterd”, vertelt Rogier. “Die willen graag hun mening geven, maar dan toegankelijk en niet slechts twee keer per jaar met 50 vragen tegelijk. Omdat de zuil met plaatjes werkt, is deze meting heel laagdrempelig. Tante Co is fun, inclusief de spelletjes. De bewoners worden hier blij van, zeker als hun antwoorden meteen een vervolg krijgen. Tante Co is ook goed in het blootleggen van blinde vlekken. Een voorbeeld: men denkt vaak dat senioren het liefste naar klassieke muziek luisteren. Maar volgens Tante Co is in het ene huis jazz en in het andere Nederlandstalig juist populair. Zo leer je de bewoners écht goed kennen en kun je meteen inspelen op hun wensen.”

Deel dit artikel