In het gloednieuwe ziekenhuisrestaurant van Tergooi MC in Hilversum koken de chefs elke dag vers. Daarmee gooit het in mei geopende restaurant meteen hoge ogen. Peter Sol, manager eten & drinken: “Dagelijks eten hier 900 medewerkers die we bijna allemaal kennen. We ontvangen nu al 2,5 keer zo veel bezoekers als voorheen, en die willen we blijven verrassen met ons aanbod.”
De nieuwbouw van Tergooi MC is eind mei in gebruik genomen. Daaronder vallen het ziekenhuisrestaurant en de Coffee2Go’s. Twee fonkelnieuwe concepten die erg in de smaak vallen bij medewerkers, patiënten en bezoekers. Peter: “In het nieuwe restaurant, open van 7.00 tot 21.00 uur, is iedereen welkom voor ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Onze keukenbrigade bereidt alles vers en zo gezond mogelijk. Maar aan het saucijzenbroodje komen we niet, anders krijgen we een opstand!”

Barista-kwaliteit
In de centrale gang bevindt zich Coffee2Go, de koffiebar annex cadeauwinkel. “Eigentijds en uitnodigend ingericht, met koffie van baristakwaliteit, vers belegde broodjes, lekkere taartjes en high end cadeau-artikelen – nét even wat mooiere kwaliteit dan ‘standaard’. Nu de heffing- SUP er is, zoeken we ook andere soorten bekers dan die voor eenmalig gebruik. Naast een porseleinen variant overwegen we een 800 keer afwasbare kunststof beker met statiegeldmunt.” Sinds 2020 doet Tergooi MC als een van de voorhoede ziekenhuizen mee met het project Goede Zorg Proef Je. “Het blijft een uitdaging om de balans tussen gezond en minder gezond rond te krijgen. Gelukkig adviseren onze Bidfood accountmanagers ons hierbij. Ik ben ook heel blij met de inspiratiesessies bij Foodyard Amsterdam, altijd goed voor nieuwe ideeën. Het is fijn om een leverancier te hebben die flexibel is en meebeweegt met onze verhuizing en nieuwe situatie. De afleverlocaties en het tijdstip zijn bijvoorbeeld veranderd, zij zoeken dan flexibel de beste oplossing voor ons allebei.”
Gratis fruit, minder waste
De routing in het restaurant start met gezonde opties. “We nudgen ook via de prijs: gezonde en vegetarische gerechten zijn iets goedkoper. Bij een maaltijdsalade bieden we keus uit drie toppings; vegetarisch, vlees en vis. En fruit is gratis.” De koks bereiden elke dag vers eten uit eigen keuken. “Soms vragen medewerkers: willen jullie volgende week pizza’s bakken? Dat doen we dan, het is een beetje ‘zoals thuis’ hier. Voor de patiënten maken we in samenwerking met diëtisten een gevarieerd weekmenu met veel keuze en seizoensproducten. We vragen patiënten regelmatig feedback over het aanbod, de smaak en temperatuur. Ze kunnen zelf hun maaltijd samenstellen, de portiegrootte bepalen én vrij kort vooraf aangeven waar ze trek in hebben. Mede daardoor daalde onze waste van 43% naar 10-13%. De foodwaste uit onze restaurants is overigens nihil.”

Gastvrijheid boven diploma
Peter is al 33 jaar in dienst bij Tergooi MC, in diverse functies gericht op voeding. Daar is gastvrijheid onlosmakelijk mee verbonden. “Naast goede voeding hebben wij gastvrijheid hoog in het vaandel. Nieuw personeel selecteer ik dan ook op die vaardigheden. Of gastvrijheid intrinsiek is, is bijna belangrijker dan een vakdiploma. De kantinemedewerker van toen is nu gastheer/-vrouw. Ik ben heel trots op het enthousiasme en de inzet van ons personeel en hun interactie met onze gasten. Het meest blij word ik van méér dan tevreden gasten, die een mooi compliment geven, zeggen dat ze zo goed zijn geholpen door een medewerker of het eten zalig vonden. In ons restaurant is iedereen welkom. Ik vind het heel leuk dat mensen die aan de overkant wonen hier vaak ontbijten of een ijsje komen halen. Gezellig toch!”
Uit Served 3 2023.