“Het geeft een voldaan gevoel om aan een nóg mooier onderdeel van het leven bij te dragen.”

“Het geeft een voldaan gevoel om aan een nóg mooier onderdeel van het leven bij te dragen.”

Door: Ingeborg Prins

Geplaatst op: 8 november 2021

Leestijd: 3 minuten

Na 21 jaar kwam haar carrière bij de Rabobank aan een einde. Hoewel ze zich daar altijd op haar plek voelde, zorgde een reorganisatie ervoor dat ze niet meer kon floreren als teamleider lokale bank, een rol die haar zo op het lijf was geschreven. Miriam van der Jagt-Herpers vertelt over hoe ze zich genoodzaakt voelde afscheid te nemen, in bezinning ging over haar nieuwe carrièrepad en uiteindelijk in de zorg terecht kwam als teamleider van de Polikliniek Orthopedie, Gipskamers, Neurologie & KNF bij Bravis Ziekenhuis.

“Het was zwaar om na zo’n lange tijd opeens op de bank te zitten en te denken: wat nu? Is er nog leven na de Rabobank?”, vertelt Miriam. “Ik heb altijd gedacht daar te blijven werken tot aan mijn pensioen.”

Afscheid
Met een volle rugzak aan werkervaring – ze was maar liefst 20 jaar lang teamleider bij de bank – nam Miriam afscheid van haar werkgever. Haar nieuwe rol als team coach op het hoofdkantoor paste haar minder goed dan gedacht. Waar ze voorheen de taken rondom ziekteverzuim, sollicitaties en kwaliteitscontroles op zich nam en invloed had op processen, bleef er weinig meer van haar oude functie over. Miriam: “De bank was zo groot geworden, dat er voor ieder onderdeel een functie was gecreëerd. Dat wat ik juist zo leuk vond, collega’s van hoog tot laag in de organisatie betrekken om dingen te veranderen, was verdwenen in mijn nieuwe functie.”

Na een half jaar thuis, met de focus op haar gezin, werd het tijd om verder te kijken. Ze stuitte op een vacature bij het Bravis Ziekenhuis. “Met nul verstand van medische zaken vond ik het een behoorlijke stap om me te wagen aan een functie in een ziekenhuis”, vertelt Miriam. “Maar deze rol als teamleider, in de dienstverlening, dichtbij de klant, was wel precies waar ik naar zocht.”

Bank vs zorg
De ‘klant’ werd bij Bravis vervangen door patiënt, maar volgens Miriam betekent dit vrijwel hetzelfde. “Een patiënt wil dezelfde behandeling als een klant die voor een consumptieve financiëring komt: iemand die zich inleeft in haar situatie, empathie toont en afspraken nakomt. Een afspraak maken bij een arts is op dat moment heel belangrijk voor die persoon. Net zoals het kopen van bijvoorbeeld een auto.”

Het grootste verschil tussen bank en ziekenhuis? Miriam: “In de zorg is het nóg belangrijker dat processen goed lopen. Het gaat om de gezondheid van mensen, dat is essentieel. Het geeft een voldaan gevoel om aan een nog mooier onderdeel van het leven bij te dragen.”

Eén team één taak
Een gezamenlijk teamdoel is het patiëntbelang. Van goed te woord worden gestaan bij het krijgen van de uitslag van een onderzoek tot aan de telefoon de juiste informatie krijgen. Miriam is ervan overtuigd dat het belangrijke stukje aandacht voor de patiënt of klant op het juiste moment in het proces moet aansluiten. “Van gastvrouw tot arts, je hebt iedereen nodig in het zorgproces. En allemaal hebben we een aandeel in de beleving en tevredenheid van de patiënt.”

Levensles
Hoewel de eerste maanden behoorlijk wennen waren voor de voormalig bankmedewerkster, is Miriam inmiddels helemaal ingeburgerd bij Bravis. “Ik ben echt weer blij. Voer weer verzuimgesprekken, spreek nieuwe kandidaten tijdens hun sollicitatieprocedure en coach de medewerkers in mijn team”, vertelt Miriam trots.

Achteraf blijkt haar switch van bank naar ziekenhuis helemaal niet zo’n ‘vreemde’ stap. Medische kennis is handig, maar zeker niet essentieel om processen te verbeteren en het beleid van het ziekenhuis uit te dragen naar de medewerkers. Ze vervolgt: “Ik haal dit punt ook vaak aan tijdens coachingsessies met het team. De werkervaring die je hebt opgedaan in jouw vakgebied kan je écht overal toepassen. Het enige wat nodig is, is geloven in het eindproduct dat je biedt.”

Deel dit artikel