Horecava Care & Cure Symposium + trendtour

Horecava Care & Cure Symposium + trendtour

Door: Floor Hupkens

Geplaatst op: 10 januari 2024

Leestijd: 4 minuten

De groeiende vraag naar zorg, de blijvende personeelstekorten, hoge verwachtingen van patiënten maar ook de vergrijzing, meer chronische ziekten en complexe zorgvragen vormen op z’n minst gezegd uitdagingen in de zorg. Op dinsdag 9 januari op de Horecava in de RAI Amsterdam vond daarom het Care & Cure Symposium plaats om samen met zorgprofessionals samenwerkingsverbanden te bespreken tussen de zorgsector en de hospitality wereld. Het symposium droeg als thema: “Changing the game”. Bidfood nodigde verschillende relaties uit de zorg uit om dit symposium bij te wonen. Ter afsluiting van het programma, gingen we samen de beurs over tijdens de trendtour.

Het symposium wordt geopend door Pepijn van Gestel, directeur FZ&D bij Cordaan. Hij is vandaag de moderator tijdens het symposium. Hij verzoekt iedereen de volgende vraag te stellen aan diens buurman: “Hoe ga ik de zorg veranderen?” Diverse antwoorden klinken uit het publiek, waaronder “we moeten terug naar de ambacht voor de patiënt” en “meer invloed hebben op de keten”. Na het bespreken van dit vraagstuk, spreekt Florentien, de directeur van de Horecava, het publiek toe: “Eten en drinken vervult vele rollen, het is echt iets moois. Op de Horecava vinden we het belangrijk om men te inspireren. Je kan veel leren van je branche maar ook van buiten je branche. Daarom brengen we jullie vandaag graag samen.”

Tijdens het symposium krijgen vier sprekers het podium. De eerste spreker is Lucien Engelen, CEO bij Transform Health. Hij start zijn verhaal met een metafoor: “de gezondheidszorg heeft een loodgieter probleem”. Hij ligt zijn metafoor toe door aan te halen dat de zorg op dit moment zó is ingericht, dat we handelen wanneer mensen ziek zijn, in plaats van het ziek worden te voorkomen. We handelen wanneer mensen ziek zijn, in plaats van het uitdraaien van de kraan. In zijn visie investeren we te veel in medische hulp, in plaats van preventie. Na deze metafoor, behandelt hij de diverse snelle digitale veranderingen die de zorg heeft ondergaan. Ook in de zorg gaat data een steeds grotere rol spelen en dat moeten we omarmen. Lucien ziet namelijk een ‘sweet spot’ tussen zorg en retail. Zo haalt hij het voorbeeld aan van de introductie van robots die bloed kunnen afnemen en AI tools in dokterskantoren. Zelfs Amazon en tankstations richten zich tegenwoordig op de gezondheidszorg. Maar het is daarom zaak dat de zorg mee gaat innoveren, vóórdat grote retail bedrijven het over gaan nemen.

De tweede spreker is Barbara Kerstens, directeur bij Voeding Leeft. Zij heeft een vergelijkbare visie voor de zorg. Vele ziekten zijn leefstijl gerelateerd en zij vindt dat verandering bij ons zelf moet beginnen. We kijken zelden naar de oorzaak van een probleem en grijpen snel naar medicijnen. Barbara: “Veel mensen denken dat gedragsverandering onmogelijk is. 9 op de 10 mensen in onze programma's verandert echter. Daarmee verbeteren zij hun eigen medische status en kwaliteit van leven en helpen zij indirect mee aan de oplossing voor de zorgcrisis. De cijfers zijn bekend, we weten waar de oorzaak ligt, we weten dat ze moeten veranderen, maar hoe?” Barbara vertelt hoe je in het klein een grote beweging kan maken. Bij de mens, in een organisatie en in de maatschappij. Haar boodschap om de zorg te kunnen veranderen, is dat men niet bang moet zijn om dingen anders te doen.

De laatste sprekers delen het podium: Tommy van het TV programma ‘Hunted’ en Corné die als medic heeft gewerkt in een oorlogsgebied. Corné en Tommy nemen het publiek mee in een inspirerende ‘storytelling’ vanuit een compleet andere discipline, waarin ethische dilemma’s en thema’s worden gedeeld en je wordt aangezet tot reflectie. Het verhaal heet: ‘Als alles tegenzit… wat er dan overblijft’. De boodschap bevat praktische handvatten voor hoe men zorg voor zichzelf, zorg voor elkaar en voor hen die het nodig hebben, kunt bevorderen.

Tijdens het programma krijgen diverse start-ups de kans om hun verhalen te pitchen. De volgende sprekers krijgen kort het woord: Hanneke de Baar namens Eibaar, Daan Spekschoor en Joni Beintema namens Albron en Rogier Kroes namens Tante Co. Na alle inspirerende verhalen, is het tijd voor een netwerklunch.

Het programma wordt afgesloten met een trendtour over de Horecava. Vanuit Bidfood hebben wij onze eigen trendtour gehouden. Samen met onze klanten en relaties uit de zorg liepen we een route die van te voren is uitgestippeld door een ‘trendwatcher’. We maakten kennis met innovatieve leveranciers met producten en concepten die aansluiten op de zorg. Zo gingen we bijvoorbeeld langs de stands van Butlaroo (faciliteren in digitale bestelplatformen) en Kumasi (produceren pure fruitsappen zonder toevoegingen). Het dagprogramma werd afgesloten met een hapje en een drankje op het Bron tot Bord Bidfood stand. Hier konden klanten en relaties uit de zorg op eigen gelegenheid kennis maken met de aanwezige leveranciers en heerlijke verse hapjes proeven van onze culinaire adviseurs. Een geslaagde dag, met veel stof om thuis over na te denken. Wie zien we volgend jaar?

Deel dit artikel