Mama’s Maaltijden is een van de succesvolste aanbieders van koelverse maaltijden, poké bowls en ‘Fitmeals’. Volgens eigenaar Serdar Tolenaar sluit de focus op smaak aan bij de behoefte van de consument. Met zijn eiwitverrijkte gerechten is ‘Mama’s’ ook voor de zorg interessant.
Als eigenaar van een supermarkt leek het Serdar wel een goed idee om verse maaltijden aan te bieden. Dat was in mei 2020. Vaste klant Janet zorgde samen met twee chef-koks voor de maaltijden. “Janet is een geweldige thuiskok”, vertelt Serdar. “We lieten haar samenwerken met twee professionele chefs, zodat we naast de culinaire kwaliteit ook een stukje herkenbaarheid konden bieden. De herkenbaarheid van thuis; authentiek en hoog in smaak.” Al snel toonden andere supermarkten belangstelling en kreeg ‘Mama Janet’ gezelschap van andere mama’s. Na een jaar werd ‘Mama’s Maaltijden’ opgericht, met een aanbod van wereldse gerechten; van Italiaanse lasagne en Indische rendang tot Hollandse stamppot. Maar ook poké bowls, maaltijdsalades en maaltijdcomponenten. In 2022 en 2023 werd ‘Mama’s Maaltijden’ verkozen tot ‘Gekozen Product van het Jaar’*.
Lekker eigenwijs
Sinds twee jaar is Serdar geen supermarktondernemer meer, maar eigenaar van ‘Mama’s’. Hoe verklaart hij het succes van dit sterkst groeiende food merk binnen de retail? “We zijn gewoon lekker eigenwijs”, antwoordt hij. “Bijna alle maaltijden in de retail zijn ‘gemaakt’ op de kosten. Die moeten vooral niet te hoog zijn, want anders worden de marges niet gehaald. Wij koken puur op smaak. Elk gerecht moet echt lekker zijn en dan zien we daarna wel wat het kost. Dit betekent dat onze marges wat lager zijn, maar onze volumes zijn weer hóger. Want veel kritische consumenten kiezen juist vanwege die smaak voor Mama’s Maaltijden. Die zijn bereid om te betalen voor kwaliteit en kiezen liever niet voor een goedkope hap waar kraak noch smaak aan zit.”
Eiwitrijke soepen
Voor de bereiding van haar maaltijden werkt ‘Mama’s maaltijden’ samen met bekende producenten als ‘De Indische’, Zuivelhoeve en XXL Nutrition. Samen met die laatste leverancier introduceerde ze in 2023 de ‘Fitmeals’; gezonde en eiwitrijke maaltijden voor onder andere sporters en ouderen. Alle koelverse maaltijden en componenten zijn via Bidfood verkrijgbaar. “Zorginstellingen kunnen naar keuze hun eigen orderpakket samenstellen”, vertelt sales manager José Voss. “Van geportioneerde maaltijden tot salades en zelfs belegde broodjes. Hoog op smaak en ook ‘hoog in eiwitten’. Denk aan eiwitverrijkte kippen- en tomatensoep of fruitsappen, zuiveldrinks en desserts. Die zijn ideaal voor mensen die moeten aansterken maar geen zin hebben in medicinale drankjes. Want ook bij onze Fitmeals is de smaak leidend!”
*Categorie: Convenience. In 2024 zijn de Fitmeals verkozen tot ‘Gekozen Product van het Jaar’.
Uit Served 4 2024.