Maurice van der Laan (36) is accountmanager Health & Care bij Bidfood. Eind vorig jaar had hij ‘vette pech’ met zijn eigen gezondheid: hij kreeg een herseninfarct. Maar hij had óók het grote geluk dat hij hiervan goed herstelde. “Het helpt extra dat mijn vrouw en ik ondertussen de allerliefste baby kregen!”
Een maand voordat zijn vrouw Melissa was uitgerekend van hun zoon Morris, overkwam Maurice een herseninfarct. “Ik zat met vrienden in een café toen ik het opeens benauwd kreeg. In no-time was ik doorweekt van het zweet. Mijn vrienden reageerden kordaat: je moet naar het ziekenhuis. Ik ben ze daarvoor eeuwig dankbaar, anders was het heel anders afgelopen. Zo onwerkelijk. In de CT-scan dacht ik: no way dat ik nu al doodga. Ik was bang dat de stress schadelijk zou zijn voor mijn hoogzwangere vrouw; uiteindelijk sleepte zij mij overal doorheen.”
Wake-up call
Maurice deed alles om zo snel mogelijk te herstellen. Hij had krachtverlies op rechts en moest soms zoeken naar woorden. “Toch voelde ik: dit komt goed. Ik wandel en sport veel, eet nog gezonder. En mijn grootste drijfveer is die kleine man. Mijn wereld is nu kleiner en mooier. Rust en regelmaat doen ons gezin goed. Ik heb geluk gehad en zie het herseninfarct als een wake-up call. Ik ben vrolijker, positiever, heb meer geduld en relativeringsvermogen en leg andere prioriteiten. Geen dubbele afspraken meer, en als ik met Morris ben, focus ik me puur op hem. Neemt niet weg dat ik ook blij ben dat ik weer kan werken. Ik heb namelijk echt supertof werk, fijne collega’s en leuke klanten. Als accountmanager is verbinding maken met de klant de sleutel. Dat kan gaan over lekkere wijn, een idee over een brasserie of ander concept. Achterhalen wat de klant nodig heeft, zodat wij als leverancier kunnen helpen. Door mee te denken over een omschakeling in producten en het aanbod van de klant, wat hem ook helpt bij besparingen en keuzes rondom duurzaamheid. Die adviserende en begeleidende rol past mij.”
Nul druk
Voorheen werkte Maurice als cocktailbartender, supervisor in een hotelbar en als restaurantmanager. Binnen Bidfood ging hij van horeca naar zorg, waar al zijn ervaring van pas komt. “Bidfood is zo’n fijn bedrijf dat naar je ideeën luistert. Toen ik thuis herstellende was, voelde ik vanuit het werk nul druk. Mijn leidinggevende belde regelmatig met oprechte interesse, collega’s en klanten stuurden ladingen kaarten en bloemen. Zo lief. Ik miste mijn werk al snel. Nu ben ik terug op een warm nest, dat geeft me energie.”
Uit Served 2 2023.