Restaurant voor de toekomst

Restaurant voor de toekomst

Door: Ingeborg Prins

Geplaatst op: 4 april 2024

Leestijd: 3 minuten

Adrz in Goes is het eerste ziekenhuis met een smart fridge en luikjes in het personeelsrestaurant. Dit vooruitstrevende concept biedt veel voordelen, zoals minder kosten, minder derving en meer keuzevrijheid voor het personeel. Plus: inspelen op de behoefte van het moment en het stimuleren van gezondere keuzes.

In het personeelsrestaurant bestaat één muur geheel uit luikjes, met daarin de lekkerste broodjes, bowls, salades en meer. Ernaast staat een smart fridge vol dranken, soepen en extra (bij)gerechten. “We zijn op 30 november geopend”, vertelt teamleider Facilitaire Services Erik Leewis. “Na een ‘reis’ van ongeveer twee jaar. Daarbij hebben we alle opties de revue laten passeren. Ons vorige, gedateerde restaurant was mét kassa, personeel en een fysieke uitgifte van gerechten; van snacks tot maaltijden. We wilden dat het nieuwe restaurant modern, duurzaam en toekomstbestendig zou worden. En dat het zou voldoen aan de verwachtingen. Uiteindelijk hebben we dit samen met Innovend Vending Solutions bewerkstelligd. Deze partner heeft samen met ons het totaalconcept neergezet.”

Wat zijn die verwachtingen dan?
“Men wil echt even ‘uit het werk’ stappen, in een omgeving die niet meteen doet denken aan een ziekenhuis. Een plek om tot rust te komen, met een wat luxer assortiment van gerechten. Vers, lekker en bewust. Wat vroeger luxe was, is nu standaard; van een broodje zalm tot een broodje carpaccio. Waarbij je zelf kunt bepalen wat er op een broodje of in het gerecht zit. Maar óók wanneer en waar je het gerecht wilt eten. Daar hebben we goed over nagedacht. Met dit concept voldoe je aan de verwachtingen én kun je over tien jaar nog steeds goed uit de voeten.”

Welke rol spelen de kluisjes en de smart fridge?
“Onze medewerkers bestellen hun gerechten online en krijgen hierna een afhaalcode. Daarmee kunnen ze in het restaurant een gekoeld kluisje openen. Ook kunnen ze online plussen en minnen met de ingrediënten, zodat ze een gerecht op maat kunnen bestellen. Na elke bestelling wordt het gerecht vers bereid en binnen 25 minuten – of op het afgesproken tijdstip – gaat het van de keuken naar het kluisje. Wil de medewerker liever op de werkplek eten, dan brengen we dit naar een vast afhaalpunt dichtbij. Eet je toch in het restaurant, dan kun je ook gebruikmaken van de smart fridge, voor extra dranken en gerechten. Je reserveert 10 euro met je pas, opent de koelkast en pakt er iets uit. Door het gewicht te meten, weet de fridge precies wat er mist en wordt het bedrag verrekend. Die inhoud wordt voortdurend gemonitord, dus als het nodig is vullen we hem aan. Zo kunnen we data-gestuurd produceren.”

Klinkt vooruitstrevend. Wat zijn de voordelen van dit concept?
“Allereerst dat we een optimale keuzevrijheid bieden voor het personeel, dat nu zelf de regie heeft over de samenstelling en versheid van het gerecht. Maar óók dat we minder eten verspillen én beter kunnen sturen op een gezond aanbod. Bijvoorbeeld online, door de gezondste broodjes en maaltijden prominent op de site te zetten, voordeliger te prijzen én aantrekkelijke combideals te bieden. Tenslotte bespaar je ook nog eens op personeelskosten, want het restaurant is feitelijk onbemand.”

Hoe reageren de medewerkers?
“Die zien ook de voordelen hiervan. Het ontbreken van kassa’s en uitgiftebalies geeft rust in het restaurant. De moderne uitstraling, met veel hout, fijne zitjes en loungehoekjes, draagt hieraan bij. We hebben 25 extra zitplaatsen gecreëerd en die zijn nodig ook. Je ziet dat de mensen echt even samenkomen, om bij te kletsen en iets lekkers te eten. Niet alleen tijdens de lunch, maar ook op alle andere momenten. Waar we uiteraard op inspelen met het aanbod in de smart fridge. Die wordt namelijk gevuld met gerechten die horen bij het moment van de dag. Denk bijvoorbeeld aan een energierijke maaltijd in de avond. Dat aanbod wisselt voortdurend en wordt steeds beter afgestemd op de behoefte van de medewerkers. We zien wat ze bestellen, en wanneer. Met die data kunnen we nóg meer maatwerk leveren.”


Ook benieuwd wat een smart fridge voor uw organisatie kan betekenen? Vraag uw contactpersoon bij bidfood naar de mogelijkheden!


Uit Served 2 2024.

Deel dit artikel