Elk jaar komen collega’s van Bidfood bij elkaar om kerstpakketten in te pakken voor de Voedselbank. Afgelopen december was het weer zover. Served proefde de sfeer.
Op 1 december stonden zo'n tachtig medewerkers van Bidfood in een grote tent aan de lopende band te werken. Even weg van de truck, kantoor of Bidfood-magazijn, om kerstpakketten in te pakken voor het goede doel. Elke collega voegt een product toe; van (tand)pasta en pannenkoekenmeel tot sappen en soepen. Een groot aantal ‘vrijwilligers’ zingt mee met de muziek; de vetste kerstklassiekers komen voorbij. Hun bonte kersttruien dragen bij aan de sfeer en verraden bovendien het doel van deze dag; om anderen een vrolijke kerst te bezorgen.

40.000 pakketten
Die ‘anderen’, dat zijn de bezoekers van de Voedselbank. “Veel mensen leven in armoede”, vertelt Jolanda van Muiden, hoofd verkoop binnendienst van Bidfood. “Voor hen valt er doorgaans weinig te genieten tijdens de kerst. Vandaar dit initiatief om kerstpakketten te vullen voor de Voedselbank. Dat doen we samen met hoofdsponsor Unilever. In totaal vullen we zo’n 40.000 pakketten; Unilever in Ahoy en Bidfood op het terrein van Flevonice in Biddinghuizen.”
Verborgen armoede
Jolanda verzorgt samen met Bidfood-receptioniste Sylvia Polman de koffie en de lunch. Drie dagen achter elkaar, want zo lang duurt het vullen van de pakketten. Diverse toeleveranciers van Bidfood dragen hun steentje bij door artikelen te schenken. “Wij sponsoren de catering, de tent en het materiaal, zoals heftrucks en handschoenen ”, vertelt Jolanda. “En we stellen de mensen beschikbaar voor het inpakken.” Volgens Sylvia is het voor Bidfood belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn. “De maatschappij zorgt voor handel, maar soms moet je iets terugdoen voor de maatschappij. Het is geven én nemen. Helaas is er veel verborgen armoede. Als ik hoor dat sommige mensen uit schaamte niet naar de Voedselbank gaan, dan breekt mijn hart. Zeker omdat er bijna altijd kinderen in het spel zijn. Met deze pakketten is het hele gezin geholpen, vandaar dat er bijvoorbeeld ook een Donald Duck in zit.”
Voldoening
Terug naar de tent. Aan weerszijden van de lopende band staan pallets vol vruchtensappen, noedels, chocolade, kant-en-klare maaltijden en nog veel meer. Terwijl de dozen verder naar achteren schuiven, raken ze steeds voller. Aan het einde van de band worden ze dichtgeplakt en op een pallet getild. Hierna gaan ze op transport naar alle uithoeken van het land. Voorman Danny Dekker is er voor het eerst bij en geniet met volle teugen. “Dit is toch een soort uitje”, zegt hij. “Samen met je collega’s werken aan het goede doel geeft voldoening en is goed voor de teambuilding. Zo leer je elkaar nóg beter kennen.”
Fantastische sfeer
De jaarlijkse Voedselbank-dagen zijn zó populair, dat collega’s die van tevoren ziek worden, er alles aan doen om er tóch bij te zijn. Sylvia: “Logisch, want de sfeer is fantastisch. Niet alleen tijdens het inpakken, maar ook tijdens de lunch. Die begint trouwens over enkele minuten, dus als je ons wilt excuseren? We moeten weer vol aan de bak!”
Uit Served 1 2025.