Social return: meer werkplezier over en weer

Social return: meer werkplezier over en weer

Door: Ingeborg Prins

Geplaatst op: 8 september 2023

Leestijd: 2 minuten

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Met Social Return brengt Bidfood deze zogeheten arbeidsparticipanten weer dichtbij. Patrick van de Beek (22) geeft dit project vorm, naast zijn functie als logistiek specialist. “Er werken nu zes arbeidsparticipanten in ons magazijn en ze zijn belangrijke schakels in ons logistieke proces.”

Patrick valt onder de afdeling Bedrijfsbureau, die alle operationele processen binnen het magazijn beheert. “Van voorraadbeheer tot slotting: oftewelde beste locatie voor elk product bepalen. Alles en iedereen wat in het magazijn beweegt, ontstaat door ons. Ik hou me graag bezig met projecten die onze afdeling – en daarmee ook de service naar klanten – naar een hoger niveau tillen.” Zijn specialisatie ligt in alle processen die voorraadbeheer en -betrouwbaarheid raken. “Staan er tien producten op de site, dan moeten er ook tien stuks in het magazijn liggen. Zo niet, dan zoek ik uit hoe dit probleem is ontstaan. Want we willen onze klanten natuurlijk een hoge leverbetrouwbaarheid garanderen.”

Minisupermarkt
Aan die hoge leverbetrouwbaarheid leveren de arbeidsparticipanten ook een grote bijdrage. “Wij combineren twee projecten waarbij zij een rol spelen. Onze doelgroepmanagers vertelden dat sommige klanten behoefte hebben aan kleinschalige leveringen, die ze het liefst bij één totaalleverancier kopen. Om aan die wens te voldoen, kregen wij de vraag een kleinschalig retail-assortiment voor onze zorgklanten beschikbaar te maken én om hiervoor arbeidsparticipanten in te zetten.” Samen met een projectteam bedacht Patrick een oplossing om het kleinschalige assortiment in één aparte zone met kleine bufferlocaties op te slaan. “In kleine vakkenkasten, een soort minisupermarkt in het magazijn. De arbeidsparticipanten zetten de producten uitgepakt ‘klaar voor de grijp’ voor de verzamelaars. Ze doen ‘vakonderhoud’: karton weghalen, de producten en locaties netjes en schoon houden, de houdbaarheidsdatum controleren en FIFO wegzetten. “Zo fijn, alles gebeurt netter, zorgvuldiger en zonder pickfouten, ze zijn daardoor een belangrijke schakel in het logistieke proces. We hebben nu een volwaardig retailassortiment dat continu wordt afgestemd om de vraag van de klant in te vullen. Hieraan leveren zij een belangrijke bijdrage.”

Complimenten en voldoening
De arbeidsparticipanten krijgen van hun collega’s dagelijks mooie complimenten voor de geleverde inspanningen en werken met veel plezier. “Wij bieden per persoon een gepast dagritme, structuur en vaste taken. Daarbij kijken we welke werkzaamheden hij wel of niet kan doen, en welke vaardigheden hij kan ontwikkelen. Teamleider Arie van Harselaar en logistiek medewerkers Jacqueline Janssen en Roland Berends begeleiden de arbeidsparticipanten. Is iemand vergeetachtig, dan leggen zij het geduldig tien keer uit. Heeft iemand spasmen, dan hoeft hij geen handscanner te gebruiken. Kan iemand meer aan, dan zorgen we voor meer uitdaging zoals artikelen ontvangen en/of wegrijden naar de verzamellocaties. Iedereen heeft kwaliteiten, en we merken dat het werk veel voldoening geeft. Op deze wijze proberen wij iedereen in zijn of haar kracht te zetten. Bovendien kunnen wij onze klanten beter bedienen. Social Return zullen wij in de toekomst ook uitbreiden naar andere vestigingen. Wordt vervolgd!”

Uit Served 2 2023.

Deel dit artikel