​Thuis app ontlast de zorg

​Thuis app ontlast de zorg

Nu het aantal chronisch zieken toeneemt, biedt de CWZ thuis app (met zelfhulpplannen en voedingsadviezen) uitkomst. Hiermee houdt het ziekenhuis altijd een vinger aan de pols. 

De CWZ* Thuis app is een monitoring-instrument voor patiënten, vertelt Anneke van Veen, longarts en chief medical information officer e-health. “De app is gemaakt samen met Luscii* en ziet er voor alle zorgpaden hetzelfde uit. Afhankelijk van het ziektebeeld – van astma tot diabetes – kies je voor de parameters die je wilt volgen. Zoals bloeddruk en gewicht bij hartfalen bijvoorbeeld.”

Sinds het begin van de coronacrisis speelt e-health een nog grotere rol. CWZ is het eerste ziekenhuis dat de app ook inzet voor ex-coronapatiënten. Anneke: “Tijdens de eerste ziektegolf werd duidelijk dat veel mensen klachten hielden na hun ontslag. Om te voorkomen dat zij allemaal een beroep op de poli zouden doen, en de zorg extra zouden belasten, kozen we voor monitoring op afstand, met de app.”


Rode vlag
“De populatie van chronisch zieke mensen groeit”, vervolgt Anneke. “Met de app kun je die mensen blijven monitoren en ingrijpen als het nodig is.” Alle meetinstrumenten komen eens per week (of maand) binnen in het zorgcentrum van CWZ. Geeft een score reden voor ongerustheid, dan krijgt de patiënt een rode vlag bij zijn naam en neemt het zorgcentrum van het ziekenhuis contact op. Anneke: “Dan zeggen we: ‘We zien dat u klachten heeft, klopt dat? Vervolgens kijken we welke vervolgacties nodig zijn.’ De app vermeldt ook actieplannen en instructiefilmpjes voor de patiënt zelf. Komt hij of zij er toch niet uit, dan kunnen we een beeldbel consult afspreken. Of het komt tot een afspraak op de poli, bij de arts of verpleegkundig specialist.”

Voedingsadviezen
De app maakt routinecontroles op het periodieke spreekuur vrijwel overbodig. Bovendien houdt het ziekenhuis zo altijd een vinger aan de pols en wordt er tijdig ingegrepen als de scores achteruitgaan. “Vaak is dat een kwestie van de medicatie aanpassen”, zegt Anneke. “Of de patiënt kan met de zelfhulp-actieplannen erger voorkomen.” De app vermeldt ook algemene voedingsadviezen, maar volgens Anneke kun je nog denken aan extra voorlichting op het gebied van lifestyle en voeding. “Het zou mooi zijn als we bijvoorbeeld kunnen doorverwijzen naar voedingsdeskundigen, voor een begeleiding op maat. Dan ben je niet alleen aan het corrigeren, maar ga je meer de preventieve kant op, met als doel om iemand gezond te houden.”

* Canisius Wilhelmina Ziekenhuis Nijmegen
* Leverancier van apps voor zorg op afstand

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen